Ako vybrať správne nákladné pneumatiky?

Pneumatiky majú byť vyberané predovšetkým na základe odporúčaní alebo špecifikácií daných výrobcom vozidla a výrobcom pneumatiky. Voľba rozmeru pneumatiky musí odpovedať požadovanej nosnosti a konfigurácii vozidla, práve tak ako maximálnej prípustnej rýchlosti vozidla.

Pneumatiky majú byť vyberané predovšetkým na základe odporúčaní alebo špecifikácií daných výrobcom vozidla a výrobcom pneumatiky. Voľba rozmeru pneumatiky musí odpovedať požadovanej nosnosti a konfigurácii vozidla, práve tak ako maximálnej prípustnej rýchlosti vozidla.

Doba čítania 7 min.
Jan, redakcia Heureka.sk

Pneumatiky musia byť montované na odpovedajúce odporúčané ráfiky, špecifikované výrobcom vozidla a/alebo štandardmi ETRTO (European Tyre and Rim Technical Organisation = Európska technická organizácia pre pneumatiky a ráfiky).

Ráfiky musia byť odsúhlasené výrobcom pneumatík a výrobcom vozidla a/alebo ráfikov.

Odporúča sa vybaviť vozidlo pneumatikami rovnakej kontrukcie (radiálne alebo diagonálne) na všetkých pozíciách; dezén môže byť odlišný na rôznych nápravách:  

  • Predná náprava (nazývaná tiež vodiaca náprava alebo riadená náprava) 

  • Nosná náprava (nazývaná tiež vlečná náprava) 

  • Hnacia náprava (nazývaná tiež poháňaná náprava alebo záberová náprava)

    

V dvojmontáži majú mať pneumatiky rovnakú konštrukciu a odpovedajúce rozmery.

Skladovanie pneumatík

Pneumatiky je potrebné skladovať na chladných, suchých miestach, mimo priame slnečné a umelé žiarenie. Pneumatiky (na ráfikoch ani samotné) nesmú byť nikdy uložené na ploche znečistenej olejom alebo inak v kontakte s rozpúšťadlami, olejmi alebo mazivami. Nikdy tiež nesmú byť umiestnené do rovnakých alebo spojených miestností s prchavými látkami.

Ak je to možné, mali by byť pneumatiky skladované vo vertikálnej polohe na behúni. Pneumatiky bez ráfikov ukladáme horizontálne (na bočnici), symetricky a nikdy nie v príliš vysokej vrstve, aby nedošlo k deformácii dolných pneumatík. Pre pneumatiky s ráfikmi platia rovnaké pravidlá.

Montáž

  • Montáž a demontáž pneumatík má byť vykonávaná predovšetkým skúsenými vyškolenými pracovníkmi pri použití vhodných nástrojov a pracovných postupov.

  • Pneumatika, ktorá nie je správne namontovaná, alebo bola poškodená, nepodá optimálny výkon.

  • Ráfiky musia byť prezreté pred montážou pneumatiky – musia byť bez známok hrdze a nesmú byť poškodené alebo vykazovať známky opotrebovania alebo poškodenia. Obzvlášť dosadacie plochy ráfika je nutné prezerať pozorne.

  • Pri montáži nových bezdušových pneumatík sa odporúča vždy používať nové ventily, respektíve nové duše a vložky pri montáži pneumatík s dušou. Majú byť použité tiež nové tlakové uzávery (čiapočky) ventilov k ochrane častí ventilu pred prachom, špinou, vlhkosťou a tiež k ochrane pred únikom vzduchu.

  • Pre namazanie použite iba špeciálne lubrikanty určené pre montáže pneumatík.

  • Skontrolujte pozíciu referenčnej linky proti dosadacej ploche ráfika pre správne usadenie.

  • Správne usadenie pätky na ráfiku je veľmi dôležité, preto sa odporúča použiť maximálny "montážny" hustiaci tlak pre zabezpečenie správneho usadenia. Maximálny povolený "montážny" hustiaci tlak sa rovná 150 % maximálneho nominálneho hustiaceho tlaku pneumatiky, ale nesmie presiahnuť 1000 kPa. Hustiaci tlak musí byť upravený na správne hodnoty pred dokončením montáže.

  • Hustené pneumatiky musia odpovedať priemyselným štandardom a zákonným bezpečnostným predpisom.

Hustiaci tlak

  • Nesprávne hustenie je častou príčinou poškodenia pneumatiky. Pneumatiky pre nákladné automobily a autobusy musia byť hustené na hodnoty odpovedajúce tým, ktoré sú odporúčané výrobcom pneumatík. Hustiace tlaky sú spravidla funkciou nosnosti.

  • Hustiaci tlak musí byť kontrolovaný každé dva týždne. Musí byť kontrolovaný na chladných pneumatikách; hodnoty udávané v tabuľkách sa vždy vzťahujú k hodnotám hustenia pri 20 stupňoch Celzia a udávanej nosnosti nápravy. Vyšší prevádzkový tlak pri prevádzke vozidla sa musí pripočítať k hodnotám v tabuľkách a nesmie byť upravovaný.

  • Podhustenie a prehustenie spôsobí nepravidelné opotrebovanie dezénu, ale môže tiež viesť k predčasnému zlyhaniu pneumatiky.

Hĺbka dezénu

  • Všetky štáty patriace do Európskeho spoločenstva požadujú minimálnu hĺbku dezénu 1,6 mm. Požaduje sa, aby táto hĺbka bola dodržaná v hlavných drážkach behúňa po celom obvode pneumatiky.

  • Všetky pneumatiky pre nákladné automobily a autobusy majú indikátory opotrebovania (TWI – Tread Wear Indicators) na niekoľkých miestach po obvode pneumatiky. Tieto indikátory sú umiestnené v obvodových drážkach dezénu a ich výška je 1,6 mm.

Značenie pneumatík pre nákladné vozidlá

1 Rozmer pneumatiky

  • Menovitá šírka v mm alebo palcoch (tu 315 mm)

  • Profilové číslo (pomer výšky a šírky – tu 70 %)

  • R radiálna konštrukcia

  • Priemer ráfika (v palcoch – tu 22,5" ráfik)

2 Index nosnosti a kategória rýchlosti (tu 154/150 L)

  • Prvé číslo označuje nosnosť pneumatiky v jednomontáži (tu 154 = 3750 kg/pneumatika)

  • Druhé číslo označuje nosnosť pneumatiky v dvojmontáži (tu 150 = 3350 kg/pneumatika)

  • Písmeno označuje kategóriu rýchlosti (tu L = maximálna rýchlosť do 120 hm/hod)

Tabuľka SI  indexov – kategória maximálnej rýchlosti

SI

L

M

N

P

Q

R

S

T

U

H

V

W

Y

ZR

km/h

120

130

140

150

160

170

180

190

200

210

240

270

300

>240

Tabuľka LI indexov – index nosnosti

LI

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33

KG

77,5

80

82,5

85

87,5

90

92,5

95

97,5

100

103

106

109

112

115

LI

34

35

36

37

38

39

40

41

42

43

44

45

46

47

48

KG

118

121

125

128

132

136

140

145

150

155

160

165

170

175

180

LI

49

50

51

52

53

54

55

56

57

58

59

60

61

62

63

KG

185

190

195

200

206

212

218

224

230

236

243

250

257

265

272

LI

64

65

66

67

68

69

70

71

72

73

74

75

76

77

78

KG

280

290

300

307

315

325

335

345

355

365

375

387

400

412

425

LI

79

80

81

82

83

84

85

86

87

88

89

90

91

92

93

KG

437

450

452

475

487

500

515

530

545

560

580

600

615

530

650

LI

94

95

96

97

98

99

100

101

102

103

104

105

106

107

108

KG

670

690

710

730

750

775

800

825

850

875

900

925

950

975

1000

LI

109

110

111

112

113

114

115

116

117

118

119

120

121

122

123

KG

1030

1060

1090

1120

1150

1180

1215

1250

1285

1320

1360

1400

1450

1500

1550

LI

124

125

126

127

128

129

130

131

132

133

134

135

136

137

138

KG

1600

1650

1700

1750

1800

1850

1900

1950

2000

2060

2120

2180

2240

2300

2360

LI

139

140

141

142

143

144

145

146

147

148

149

150

151

152

153

KG

2430

2500

2575

2650

2725

2800

2900

3000

3075

3150

3250

3350

3450

3550

3650

LI

154

155

156

157

158

159

160

161

162

163

164

165

166

167

168

KG

3750

3875

4000

4125

4250

4375

4500

4625

4750

4875

5000

5150

5300

5450

5600

LI

169

170

171

172

173

174

175

176

177

178

179

180

181

182

183

KG

5800

6000

6150

6300

6500

6700

6900

7100

7300

7500

7750

8000

8250

8500

8750

LI

184

185

186

187

188

189

190

191

192

193

194

195

196

197

198

KG

9000

9250

9500

9750

10000

10300

10600

10900

11200

11500

11800

12150

12500

12850

13200

LI

199

200

201

202

203

204

KG

13600

14000

14500

15000

15500

16000

3 Alternatívne prevádzkové značenie (Single Point) – nosnosť/rýchlosť

  • Výrobca pneumatík môže pridať "dodatočný" index nosnosti a rýchlosti v označení pneumatík, ktorý spravidla označuje nosnosť a možnú rýchlosť pri nasadení pre špecifické účely.

4 ECE značenie

  • Pneumatika vyhovuje Európskym homologizačným štandardom.

  • ECE-R54 číslo hlučnosti označuje, že pneumatika vyhovuje predpisom ECE o hlučnosti.

5 Regroovable

  • Označuje, že dezén je možné prerezávať.

6 Tubeless (TL)

  • Bezdušová pneumatika. (Ak ide o pneumatiku s dušou, potom je označená Tube Type – TT).

7 TWI (Tread Wear Indicator)

  • Na týchto miestach sú umiestnené v drážkach dezénu malé výstupky, ktoré označujú dosiahnutie zákonom požadovanej minimálnej hĺbky dezénu 1,6mm.

8 Obchodné meno

  • Identifikuje obchodný názov pneumatiky.

9 Rotácia – smerová orientácia

  • Ukazuje smer otáčania (v prípade so smerovým dezénom).

10 Informácia o konštrukcii pneumatiky

  • V prípade značenia pneumatiky podľa DOT (Americké ministerstvo dopravy – Department of Transportation).

11 Bezpečnostné odporúčanie

  • U pneumatík označených podľa DOT toto "bezpečnostné odporúčanie" je vyznačené na pneumatike.

12 Označenie DOT

  • Ukazuje, že pneumatika vyhovuje nariadeniu USA – FMVSS 119.

13 Kód DOT

  • Označenie výrobcu pneumatiky, jej rozmer a typ.

14 Kód dátumu výroby (týždeň, rok)

  • Prvé dve číslice označujú týždeň výroby, druhé dve označujú rok výroby.

EU štítok

Vďaka legislatíve si môžu prepravci ľahšie vybrať vhodnú pneumatiku. Označenie pneumatík, ktoré EU schválila a platí od 1. novembra 2012, zabezpečuje, že pneumatiky predané v EU musia byť hodnotené s ohľadom na spotrebu paliva, brzdný výkon za mokra a vonkajšiu hlučnosť.

Stručne povedané údaje na štítku poskytujú informácie napríklad ohľadom úspory paliva, kedy hodnota A predstavuje najväčšiu úsporu a G najmenšiu.

Úspora paliva/valivý odpor

Pohybujúca sa pneumatika spotrebováva energiu a je jednou z najväčších brzdných síl pôsobiacich na vozidlo. Takto spotrebovaná energia sa nazýva valivý odpor a má priamy vplyv na spotrebu paliva a znečistenie životného prostredia. S nižším valivým odporom spotrebuje pneumatika menej paliva a vyprodukuje menej CO2.

Tento stav sa mení v závislosti na vozidle a jazdných podmienkach. Rozdiel medzi sadou nových pneumatík triedy A a F môže predstavovať rozdiel v spotrebe až 15 %. A = najúspornejšia pneumatika. F = najmenej úsporná pneumatika.

Brzdná dráha za mokra

Pneumatiky s lepšou priľnavosťou za mokra majú kratšie brzdné dráhy na mokrých vozovkách, čo je nevyhnutný predpoklad bezpečnosti. A = najkratšia brzdná dráha. F = najdlhšia brzdná dráha.

Táto vlastnosť sa mení v závislosti na pneumatike, jazdných podmienkach a spôsobu merania. Avšak, pri plnom brzdení je rozdiel medzi pneumatikou triedy A a F o 30 % kratšia brzdná dráha. Pre bežné nákladné vozidlo to predstavuje pri brzdení z 80 km/h až o 25m kratšiu brzdnú dráhu.  Kalkulácia sa vzťahuje k bežnej súprave o hmotnosti 40t.

Hlučnosť

Úroveň vonkajšieho hluku je vyjadrená v decibeloch dB a vyobrazená pomocou jednej, dvoch alebo troch vĺn na štítku.

Jedna vlna predstavuje najtichšiu pneumatiku, tri najhlučnejšiu. Avšak tri vlny predstavujú súčasnú hraničnú hlučnosť, zatiaľ čo dve zodpovedajú budúcim normám a jedna je o ďalšie 3 dB nižšie. Tichšia pneumatika menej zaťažuje životné prostredie.

Zdroj: Goodyear Europe

Nákupného poradcu vypracoval e-shop Pneucom.sk